איש איש ומידת יגונו

כיצד מתמודדים עם אבל? מה זה טנטולוגיה? האם אבל זה מחלה? משמעות החיים על רקע אובדן, כאשר ילדים מטפלים בהורים ועוד - ערכנו ראיון עם ענבר לבקוביץ, מטפלת בתחומים של אבל, אובדן, מצבי חולי ומשבר

המשך לקרוא...

החיים עם הבור שנפער

אבל הוא תהליך של הסתגלות מחדש לחיים עם בור שנפער. עם הזמן, אנו לומדים להמשיך את הקשר עם האדם האהוב בדרך שונה, בלב הבשורה המרה על אובדן אדם יקר ומשמעותי היא חוויה קשה ומטלטלת והתגובות לכך מגוונות: הלם, חוסר יכולת להאמין, ניתוק, בכי, זעקות ועוד.

המשך לקרוא...

מאיפה מתחילים כשהכל נגמר?

כשהאובדן הוא משמעותי, אנחנו נושאים את ה"חור", הזה לעד, אבל החור הזה משנה גוון וצורה עם הזמן, ההתמודדות שלנו בטבעה ובעוצמתה דינמית. יש לנו תהליכים והזדמנויות למצוא משמעות באובדן, לשנות דברים בעצמנו, ביחסינו עם אחרים, לפתור קונפליקטים, ללמוד בדיאלוג פנימי לנהל את השיחות שלנו עם יקירנו שנפטרו.

המשך לקרוא...

האם אבל הוא מחלה?

אובדן אדם יקר כרוך ברגשות צער, כעס, אשמה, חרדה וחוסר אונים. עד שנות ה-60 סברו גישות פסיכולוגיות שונות כי אובדן אדם קרוב הוא טראומה פסיכולוגית הדומה לפציעה חמורה.

המשך לקרוא...

טיפול בהורים מזדקנים

הטיפול בהורה המזדקן הוא משימה מורכבת ולכן יש צורך בהתארגנות משפחתית בכדי לקבל תמיכה רגשית ועזרה פונקציונלית. במקום שיש בו הרבה חוסר אונים, אשמה, בדידות, וחרדה, הדיאלוג המשפחתי הוא בעל ערך משמעותי. ניתן לשוחח על הקשיים; "כמה קשה להכניס לבית סיעודי", ולקבל החלטות משותפות; "האם להביא עובד זר?". עריכת תאום ציפיות הדדי מסייע להבנה ולבניית טיפול מכבד.

המשך לקרוא...

צמיחה ומשמעות מתוך אבדן

אירוע מוות הוא אירוע מטלטל שיכול לגרום לחיזוק או להרס של מבני משמעות של האדם. כשהאבדן מתרחש, האדם צריך לארגן מחדש את זהותו ולשאול את עצמו "מי אני אחרי שאיבדתי את האדם היקר לי?"

המשך לקרוא...

התמודדות עם אובדן בתקופת החגים

התמודדות עם אובדן של אדם יקר קשה מאד מדי יום ביומו, אך החגים היא תקופה רגישה וקשה במיוחד להתמודדות. החגים מחזירים אותנו לזיכרונות משפחתיים, לחוויות מהעבר, לניחוחות מוכרים ולטקסים שונים . בכל אלו יכולים להיות חלקים ותמונות כואבות מהאדם היקר לנו שנפטר...

המשך לקרוא...

ילדים ומתבגרים – התמודדות עם מוות ואובדן

ההתייחסות למוות היא טבעית והיא חלק מההתפתחות הרגשית של הילד. ילדים צעירים מתעניינים בנושאים מוחשיים יותר, ילדים בוגרים מתעניינים גם בנושאים מופשטים של משמעות ואמונה. המאמר מתאר כיצד משתפים את הילד באירוע מוות שקרה ומהם ביטויים חיצוניים בהתמודדות ילדים ומתבגרים עם אובדן.

המשך לקרוא...

הסתגלות בקרב ילדים להורים גרושים; סיכון או סיכוי

גירושין הוא תהליך ארוך, מטלטל ופוגע, לפחות באופן זמני, בכל בני המשפחה. גירושין נתפסים כמשבר מפני שהם מערערים את המערכת המשפחתית, מפרים את האיזון הקיים ופוגעים בתפקוד בני משפחה. התייחסות החברה כלפי גירושין הפכה מקובלת והתערערה האמונה בנוגע להשארת התא המשפחתי השלם לטובת רווחת הילדים. קיימת הבנה כי פעמים רבות מצבם הרגשי של הילדים הגרים בבתים עם מתחים הינו חמור יותר מאשר הליך גירושין.

המשך לקרוא...

אבדנים באלצהיימר ודמנציה

הדמנציה היא מסע משפחתי, המשפחה עוברת שלבים שונים בהתמודדות הרגשית. טיפול בבן זוג חולה הינו מורכב ומאתגר. במטפל העיקרי עולה קשת רחבה של רגשות ותחושות- חרדה, מתח, בושה, כעס, אכזבה, דיכאון, בדידות, חוסר אונים, הדחקה, בלבול, ייאוש, אשמה, אמביוולנטיות, עצב, געגועים, ריקנות ועוד.

המשך לקרוא...

אובדן הדייר בבית אבות

המעבר של האדם המבוגר אל בית האבות מתרחש כאשר האדם או משפחתו חשים כי הוא אינו יכול להישאר בביתו. האיזון מתערער ויש פגיעה בתחושת הביטחון והיציבות של האדם. כאשר אדם זקוק לעזרה וחש תלוי פיזית ורגשית במשפחתו וסביבתו, חל שינוי במאזן הכוחות שמצריך התארגנות מחדש.

המשך לקרוא...

חוויות ההגירה והעלייה לארץ מנקודת מבטם של ילדים ובני נוער

חוויות ההגירה והעלייה לארץ מנקודת מבטם של ילדים ובני נוער הגירה ועליה, נחשבים לאירועי חיים משמעותיים בשל היקף ומהות השינויים שעובר הפרט. ניתן לדמות את התהליך הנורמטיבי של אדם שנעקר מתרבות אחת ועושה מאמצים להיקלט בתרבות אחרת לתהליך ההתמודדות עם משבר ולתהליך של אובדן ואבל.

המשך לקרוא...

ניצולי שואה זקנים בארץ

קבוצת הניצולים מקרב כלל אוכלוסיית הזקנים בישראל פגיעה במיוחד, שכן בהיותם זקנים הם נדרשים להתמודד עם הטראומה שחוו בעברם והן עם תהליך הזקנה. פעמים רבות, לאחר ששנים רבות שמרו על עצמם הניצולים מפני מגע עם טראומת השואה, צפים ועולים סיוטים וזיכרונות בשלב בו מופיעה הזקנה, הידרדרות במצב הגופני והפרישה מהעבודה. זאת ועוד, הזקנה מחלישה את עמידותם של מנגנוני ההגנה של האדם, וכעת נותרים הניצולים חשופים ופגיעים יותר מתמיד.

המשך לקרוא...

כיצד מדברים עם ילדים על מצבי חירום ולחץ?

כאשר משוחחים עם ילדים על מצבי לחץ וחירום שונים- מלחמות, פיגועי טרור אסונות וכדומה, חשוב להתחיל בתיאור העובדות- "בימים האחרונים נשמעו אזעקות באזורים..", אין צורך לגלוש לתיאורים גרפיים או מטאפורות מורכבות אלא להביא את העובדות היבשות הידועות.

המשך לקרוא...

מסרים להורים במצב של איום בטחוני

הילדים חיכו לחופשת הקיץ בתקווה רבה, ויחד עם הוריהם תכננו חופשות, קייטנות, ופעילויות עשירות ומרגשות. באופן מדאיג חלה לפתע הדרדרות במצב הביטחוני, שהתרחבה ליישובים נוספים. התוכניות השתנו, וכך גם תחושת הביטחון האישי ורמת הלחץ והחרדה. אז כהורים מוטרדים, מה ניתן לעשות במצב של איום בטחוני?

המשך לקרוא...

אובדנות ונסיונות התאבדות בקרב מתבגרים

כשבני נוער שוקעים במצוקה נפשית וחשים שהם לבד בעולם, התאבדות יכולה להיראות כפתרון היחיד שיגאל אותם מייסוריהם. חשוב להיות ערים לאותות המצוקה שבני נוער משדרים כדי לזהות נטיות אובדניות ולמנוע ניסיונות התאבדות

המשך לקרוא...

כיצד ניתן להתמודד עם בעיות התנהגות של חולה אלצהיימר?

מחלת אלצהיימר הינה מחלה ניוונית של המוח המאופיינת בקשיים רב תחומיים, ירידה בזיכרון, הפרעות התנהגות וכשל בתפקודי היום יום. בני הזוג והילדים מתמודדים עם שינויים ואתגרים רבים במהלך המחלה, כאשר אחד האתגרים המורכבים ביותר הוא ההתמודדות עם בעיות ההתנהגות של האדם החולה.

המשך לקרוא...

איך מדברים עם ילדים על יום הזיכרון?

בשבוע הבא חל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. להורים תפקיד חשוב בעיצוב הזיכרון הקולקטיבי של ילדיהם. לפניכם המדריך המלא כיצד ראוי וכדאי לדבר עם הילדים על יום הזיכרון, איך לענות על שאלות ומה להדגיש בפני הילדים

המשך לקרוא...

דור הסנדוויץ': בין הורים מזדקנים לילדים

דור הסנדוויץ': בין הורים מזדקנים לילדים כילדים האמנו שההורים שלנו כל יכולים ויהיו שם תמיד לדאוג לנו. במרוצת השנים אנו מגלים כי אותם הורים שבעבר הערצנו הופכים תלויים בנו יותר ויותר. כיצד מתמרנים בין המחויבות הכפולה כלפי הורים מזדקנים וכלפי ילדינו שלנו?

המשך לקרוא...

תהליכי צמיחה והתפתחות בקרב חולי סרטן

מחלת הסרטן, הינה אירוע דחק מלחיץ שעשוי להיתפס כטראומה ולגרום לסימפטומים פוסט-טראומטיים, אך יחד עם זאת, גם להיתפס כאתגר. ההתמודדות עם החולי, ועם המשבר עשוי להיות זרז לצמיחה ולגדילה.

המשך לקרוא...

חרדת מוות בקרב חולי סרטן

המוות הוא חלק מהחיים, אך חרדת מוות עשויה לתקוף כל אחד מאיתנו. בקרב חולים סופניים או אנשים שאובחנו כחולים במחלה קשה כמו סרטן, עשויה להתעורר חרדת מוות שתשפיע על תהליכי ההחלמה מהמחלה. מהי חרדת מות וכיצד ניתן להתמודד עימה

המשך לקרוא...

כיצד לספר לילד ולמתבגר על מחלת הורה?

האם לספר לילדים על מחלת ההורה? מתי לספר? כיצד? התכנים צריכים להיות מותאמים לגיל ולרמה ההתפתחותית של הילד. הסבירו את המצב באופן ברור ופשוט. נסו לדמיין את המצב מעיני הילד, חשבו מה מטריד אותו .

המשך לקרוא...

אלצהיימר – מחלה לזקנים בלבד?

מחלת האלצהיימר אינה מופיעה רק בגיל מבוגר. בעקבות דיווחים קליניים מתרבים המחקרים על מקרי אלצהיימר בגילי 65 ומטה, ומחקרים אלו מעידים כי בני 65 ומטה מהווים כ-5%–30% מהסובלים מאלצהיימר.

המשך לקרוא...

אובדן הורה בילדות ובהתבגרות

אובדן הורה הוא אחד האירועים הרגשיים הקשים ביותר עבור ילדים בכל גיל, ובעיקר בגילאים צעירים. הקשר של הילד להורה הוא קשר ראשוני ומהותי ביותר וההורה מספק הגנה וביטחון. ההורה משמש מודל להזדהות ולגיבוש הזהות העצמית, אובדנו משפיע משמעותית על חיי הילד או המתבגר.

המשך לקרוא...

מבט משפחתי על אירועי אובדן ושכול

משפחות שונות זו מזו בהתמודדות שלהן עם מוות ואובדן. המשמעות שהמשפחה נותנת לאירוע המוות והאובדן חיונית להבנת האבל של היחיד והמשפחה. בחלק מהמשפחות חסר ידע בנושא או שהבעת הרגשות מצומצמת יותר וכל חבר במשפחה מתכנס בבדידותו.

המשך לקרוא...

אבל לא מוכר

האבל הלא מוכר, אינו מוכר בהקשר סביבתי ותרבותי למערכת האובדן והאבל המוכרת. מערכת המסבירה מהן הנורמות המקובלות בכל סביבה לחבריה. האבל יכול להיות בלתי מוכר בגלל אופי מערכת היחסים, בגלל סוג המוות או בגלל שהחברה לא מזהה צורך להתאבל.

המשך לקרוא...

אובדן ושכול בבגרות

מותו של אדם קרוב ואהוב הוא אירוע קשה ועוצמתי, אשר מערער את מסלול החיים המוכר וכרוך ברגשות כואבים, כגון: חוסר אונים, חרדה, כעס, עצבות עמוקה. ולמרות שמדובר בחוויה משותפת לכלל האנושות, תחושת האובדן היא אישית, ייחודית, אינטימית ורבים מדווחים כי אין אדם שיוכל להבין אותם, מה שמעצים את בדידותו של האבל.

המשך לקרוא...

מדינה בפוסט טראומה

אנשים עדים לאירועים קשים וחווים חוויות יוצאות דופן, אך רבים מהם מצליחים לעבור את התקופה הקשה והמורכבת ולחזור לתפקוד השגרתי. חלק מן האנשים סובלים מכאב עצום, בעודם נאלצים לחיות שוב ושוב את המראות הקשים שאינם מרפים ואת המחשבות שלא נותנות מנוח.

המשך לקרוא...

שכול הורי

אובדן ילד הוא אירוע טראומתי עם אבל ממושך לכל החיים. אובדנו של ילד, בכל גיל, הוא אבל קשה ועמוק עבור ההורה. לילד יש נוכחות תמידית בחיי ההורה והוא חלק בלתי נפרד מחיי ההורה השכול. הילד קשור להורה באופן משמעותי ומייצג עבור ההורה חלקים מעצמו, חלקים מבן זוגו, חלקים מהעבר, תקווה לעתיד, מקור לאהבה, שמחה והנאה.

המשך לקרוא...

אחים שכולים

אובדן של אח שכול כולל בתוכו אבדנים רבים. האח איבד דמות אהובה, הוא מאבד במידה רבה גם את הוריו. הוא מאבד חלק מזהותו הקשורה באחיו, במעמדו החברתי ואת הקשר המורכב, העמוק והאינטימי הקיים בין אחים. חשוב לתת לגיטימציה לאחים השכולים להתאבל, להביע את רגשותיהם וכאבם. הם אינם צריכים להידמות לאח שנהרג או להחליף את מקומו, והם אינם צריכים להפגין חוזק.

המשך לקרוא...

אובדן בן \ בת זוג

אבדן בן/בת זוג היא תופעה שכוללת אובדנים רבים. אבדן אהוב, חבר ושותף לחיים. להורות ולסבתאות, אבדן אינטימיות, אבדן שיגרת חיים ולעיתים אבדן מעמד חברתי וכלכלי. עם זאת, אלמנים ואלמנות מסתגלים לחיים וגם עשויים לחוות תקופת צמיחה מחודשת -חוגים חדשים, חרות כלכלית, מציאת זוגיות שנייה.

המשך לקרוא...

תמיכה בסוף החיים

תמיכה בסוף החיים נועדה להקל באופן מידי על מצבו ותחושו של החולה. בזמנים של משבר, חולי ואובדן אנשים עשויים לחוש בדידות ופחד. התמיכה נועדה להפחית את הבדידות שחווה החולה, לסייע לו להשיג רגעים של שלווה והשלמה בתקופת ההתמודדות עם המחלה ואל מול המוות ולעזור לאדם בתהליכים המשמעותיים עבורו תוך התאמה לרצונו ולאורח חייו -סגירת מעגלים, לסלוח לעצמך ולאחרים, פרידה.

המשך לקרוא...

מתבגרים מתמודדים עם מוות ואובדן

התמודדות משמעותית עבור המתבגר ומשפחתו הינה המפגש של המתבגר עם המוות והאובדן. למרות שמבוגרים רבים חוששים לספר למתבגרים אודות אובדן, בכדי לחסוך ממנו את הצער והכאב. חשוב ליידע את המתבגרים ולאפשר להם להיפרד, לשתף ברגשות ולהתמודד עם המצב הקשה. תפקיד המבוגרים הוא לספק תמיכה ולהיות קשובים לצרכי המתבגרים.

המשך לקרוא...

השכול הצבאי במשפחה ובחברה

שנים עברו, ההסתכלות על השכול הצבאי הייתה כאל הקרבה וגבורה. מבט זה יצר תחושת הירואיות כלפי הנופלים וכלפי המשפחות הנותרות. בתוך הקולקטיב של כולנו, שזורים קרבות שהפכו למיתוסים וחיילים שהפכו לגיבורים. סביב השכול הצבאי התפתחה הנצחה ענפה הכוללת את ימי הזיכרון, טקסים, אנדרטאות ואתרי הנצחה.

המשך לקרוא...

דימוי עצמי והשפעתו על תהליך האבל: חלק ב

דימוי עצמי יכול להשפיע על ההתנהגות וההתמודדות עם הקשיים וההסתגלות מחדש לחיים לאחר האובדן. לילדים בעלי דימוי עצמי נמוך יכולים סילופים מחשבתיים שמקשים עליהם...

המשך לקרוא...

דימוי-עצמי בילדות ובגיל ההתבגרות: חלק א

הדימוי העצמי משפיע על התפיסה העצמית ומידת הערכה העצמית של הילד. התפיסה העצמית מכילה את דעותיו של הילד על עצמו, גופו, כוחותיו, מגבלותיו, תכונותיו, נקודות החוזק והחולשה ויכולתו להתמודד עם בעיות. כל זאת ביחס לעצמו ובהשוואה לאחרים, וכן מתוך המחשבה כיצד היה רוצה שייתפס בעיני הזולת.

המשך לקרוא...

תוקפנות בקרב ילדים ומתבגרים

הטיפול בילדים ומתבגרים תוקפניים מבוסס על שינוי בתפיסות הקשורות להתנהגות תוקפנית ועל הקניית מיומנויות של פתרון קונפליקטים ושליטה באמצעות אסטרטגיות קוגניטיביות והתנהגותיות וכן הדרכת ההורים. פיתוח הפן הרגשי באמצעות מודעות עצמית, שחרור רגשי, יחס מסייע ומחויבות אישית. התייחסות כזו עשויה לקדם את התהליך הטיפולי ולפתח מודעות ורצון לשינוי בהתנהגות.

המשך לקרוא...

חשיפה עצמית- רווחים וסיכונים

חשיפה עצמית מתבטאת בנכונותו של אדם המצוי באינטראקציה בין אישית עם אדם אחר, בתוך סביבה נתונה ובעיתוי נכון, לספר על עצמו פרטים הנוגעים למצבו האישי, אירועי חייו או שאיפותיו בעתיד. חשיפה מאפשרת לאדם להתחבר לאחרים ולפתח יחסים מסייעים ותומכים.

המשך לקרוא...

תקשורת בין אישית: אמפתיה

אמפתיה היא עמוד תווך של איכות המגע בין אדם לחברו, זוהי התנסות חווייתית, שבה אדם פתוח ורגיש למתחולל בעולמו הרגשי- הנעתי של האחר. האמפתיה היא פונקציה של מרכיבים חברתיים, סביבתיים, תרבותיים ובעיקר משפחתיים.

המשך לקרוא...

התקשרות במעגל החיים

קשר ההתקשרות מתייחס לקשר רגשי מתמשך עם דמות מטפלת קבועה. טיב האינטראקציה תלוי ביכולתו של הילד לאותת כשהוא זקוק לטיפול, וביכולתו של המבוגר לקלוט את האותות ולהגיב עליהם באופן שיענה על צרכי הילד. התנסות זו של התינוק עם הדמויות המטפלות והדרך בה הוא חווה את זמינותן ותגובותיהם יוצרת אצלו מודל עבודה פנימי.

המשך לקרוא...

התנגדויות בקבוצה

אחד האתגרים החשובים למנחה קבוצה הוא התמודדות עם התנגדות. המשתתפים בקבוצה חשים אמביוולנטיות, הם רוצים שינוי, אך גם נאבקים בו (Engle, 2008). התנגדות בקבוצה היא תופעה שיכולה להקשות על השגת מטרות הקבוצה ויכולה להיות ביטוי של קושי, מצוקה, חרדה והפעלת מנגנוני הגנה המונעים נגיעה ברגש המקורי. המשך לקרוא...

המשך לקרוא...