התמודדות עם אובדן בתקופת החגים


(מאמר זה פורסם גם בפורטל המשפחה "ככה")

התמודדות עם אובדן של אדם יקר קשה מאד מדי יום ביומו, אך החגים היא תקופה רגישה וקשה במיוחד להתמודדות. החגים מחזירים אותנו לזיכרונות משפחתיים, לחוויות מהעבר, לניחוחות מוכרים ולטקסים שונים . בכל אלו יכולים להיות חלקים ותמונות כואבות מהאדם היקר לנו שנפטר.
הזיכרונות שחלקנו יחד והגעגועים מכים וקיימת הצפה רגשית של מגוון רגשות: כאב, צער, אשמה, בדידות, חרדה, ריקנות. תחושת הפגיעות קשה, רואים
משפחות שנראות "מושלמות" ויש תחושה כי האדם האבל ומשפחתו רחוקים מהמיתוס של "המשפחה המושלמת.

התמודדות עם אובדן בתקופת החגים

משברים מהווים תקופה זמנית מחיינו, וגם הקושי בתקופת החגים הוא זמני. כדאי להתייחס לתקופת החגים כאל תקופה רגישה יותר, זמנית, שתחלוף. למרות תחושת חוסר האונים, לאדם האבל יש הרבה כוחות. והוא יכול לעזור לעצמו בתקופה מורכבת זו.

איך לעבור את החגים בשלום?

• הכנה- התכונן לכך שצפויים שינויים רגשיים והתנהגותיים בתקופת החגים וקבל את העובדה כי הקושי הינו זמני. אפשר לעצמך לחקור איזה היבט של החגים מלחיץ יותר עבורך, זה יעזור לך להתכונן בהמשך.
• התפכחות- עבור הרבה אנשים (לא רק אבלים), החגים זוהי תקופה קשה ומדוכדכת, התפכח מהרעיון שהחגים זו תקופה למשפחתיות מושלמת.
• הבעת רגשות- אבל זהו תהליך מתמשך, כואב אך משמעותי. היה סבלני ואנושי לעצמך ובמגע עם רגשות שונים שצפים ועולים.
• תמיכה- דבר עם בני משפחתך ועם חברך על רגשותיך והסבר למה אתה זקוק. בקש את סבלנותם כלפיך בתקופה זו (שבה אולי תהיה יותר חסר סבלנות/מדוכדך/כעוס וכו'). בקש את עזרתם בתמיכה, אירוח. בני משפחתך לא יבינו מה עובר עליך אם לא תסביר ולא ידעו למה אתה זקוק אם לא תבקש. תמיכה נוספת ניתן למצוא בקרב הרשתות החברתיות ("פורומים") או חברים שחוו אירועים דומים, שוודאי יבינו מה עובר עליך.
• המשך הקשר- קיימת חשיבות רבה להמשך הקשר עם האדם האהוב שנפטר. זאת באמצעות מחשבות, דיבור, טקסים שונים, הנצחה, ביקור בבית עלמין וכדומה. המשך הקשר חשוב לתהליך האבל ומספק נחמה.
• תכנון פעילויות- כדאי לתכנן את תקופת החגים בהתאם לצרכים ולרצונות השונים. השאר לך זמן לעצמך, אך גם זמן לבילוי עם משפחה וחברים. אם קשה מאד להיות לבד ואין משפחה ניתן להזמין ולארח אנשים אחרים (מוכרים או לארח משפחות עולים, חיילים בודדים). אל תיתן לאחרים לקבוע איך יראה החג עבורך, אך לא מומלץ להתבודד רוב החג, קח לעצמך את המושכות על חייך.
• הרגעה- מצא עיסוק שמרגיע אותך, מדיטציה, יוגה, ריצה, הליכה, בילוי עם ילדים.
• בניית מסורת חדשה- חשוב על מסורת חדשה שתוכל לאמץ לתקופה זו, מסורת שתתאים לשלב הנוכחי בו אתה נמצא ותשלב את זיכרון אהובך שנפטר.